Mit egyél és mit igyál, ha egészséges fogakat szeretnél

A szájápolás csupán a kezdet…

… mondhatnánk, hiszen van még pár trükk a tarsolyunkban, ha a fogak és a szájüreg védelméről van szó. Gondoltad volna, hogy nemcsak a fogkeféddel és a fogkrémeddel (sőt, a fogselymeddel), hanem bizonyos ételek és italok fogyasztásával is jót tehetsz a mosolyodnak?

Mostani cikkünkben összeszedtük azokat az ételeket és italokat, amik segítenek abban, hogy fogaid és ínyed egészséges legyen (maradjon). Íme, a mi kis listánk!

Egyél sajtot és tejtermékeket

A tejtermékek ásványi anyagokban (kalcium, foszfor) és vitaminokban gazdagok, ezért fogyasztásuk jótékonyan hathat a fogazatodra. Köztudott, hogy a tej az egyik legjobb kalciumforrás, az pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy fogaid és csontjaid egészségesek legyenek.

Ha te mégsem fogyaszthatsz tejterméket, akkor a létfontosságú mikrotápanyagokat bizonyos zöldségfélékkel, gyümölcsökkel és magvakkal pótolhatod. Finom és egészséges a

  • brokkoli
  • csicseriborsó
  • póréhagyma
  • zeller
  • fehér bab
  • narancs
  • földimogyoró és egyéb olajos magvak
  • mák

Rágj cukormentes rágógumit

A rágózás nem mai találmány, és leletek bizonyítják, hogy az ókori görögök és az amerikai indiánok is éltek ezzel a szokással. Arról persze már megoszlik a szakma véleménye, hogy akkor most egyértelműen hasznos vagy egyértelműen káros-e, de azt tudjuk, hogy a cukormentes rágóval (étkezés után fogyasztva) csökkenthető a fogszuvasodás kialakulásának kockázata.

Ez különösen ebéd után lehet fontos, amikor még sokáig nem mossuk meg a fogainkat. A rágó ellenben serkenti a nyálelválasztást és antibakteriális hatással is rendelkezik; egy jóízű ebéd után ezért segít abban, hogy a felhíguljanak a baktériumok által termelt savak, és hogy helyreálljon a szájüreg megfelelő pH-értéke.

Rendszeresen igyál zöld teát

Még összeszámolni is nehéz, hány kutatás igazolja, milyen egészséges a zöld tea, és már régóta tudjuk, hogy segíti a fogyókúrát, megelőzheti a daganatos betegségeket, védi az ereket és rengeteg antioxidánst tartalmaz.

A zöld tea emellett baktériumölő hatással is bír, ezáltal elpusztíthatja a szájban található veszélyes kórokozókat, vagyis csökkentheti a fogszuvasodás és az ínybetegségek kialakulásának kockázatát.

Zöldségek és ropogós gyümölcsök az étlapon

Bár tudjuk, hogy a bizonyos finomságok (így például az alma) roncsolhatja a fogzománcot, de a ropogós gyümölcsök – mértékletes fogyasztva – és zöldségek egyúttal fokozzák is a nyáltermelést a bennük található magas víztartalomnak köszönhetően.

Az alma mellett a körte is jó ötlet, és nemcsak egészséges, de finom a répa, a zeller, az édesburgonya, a brokkoli vagy a sütőtök. A savas gyümölcsöket érdemes más finomságokkal együtt fogyasztani (almát például sajttal, amely semlegesítheti a savas hatást), és nem szabad teljesen kiiktatni őket az étrendből, hiszen ezek is segítik a szájüreg tisztulását.

Fogyassz sok halat

A magyarok a halfogyasztási rangsor hátsó részében kullognak, pedig a halak húsa nemcsak finom, de egészséges is: D- és A-vitaminban, valamint Omega-3 zsírsavakban is gazdag.

Az Omega-3 egyik legnagyobb előnye, hogy ellenállóbbá teszi a fogínyt, így az nemcsak egészségesebb lesz, de erősebb is lesz.

Fehér lisztből készült pékárú helyett teljes kiőrlésűt egyél

A fehér liszt szép lassan ellenség lesz (a feldolgozás miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaz), de nem szabad teljesen kiiktatni az étrendből a gabonákat. A teljes kiőrlésű pékáruk előnye az, hogy azok rostokban és mikrotápanyagokban gazdagok.

Magnéziumot, B-vitamint és vasat tartalmaznak, amelyek létfontosságú szerepet kapnak a fogak felépítésében és az íny szöveteinek védelmében. A rostok pedig fokozzák a nyáltermelést, ezáltal csökken a fogszuvasodás kialakulásának kockázata.

Ne feledkezz meg a rendszeres folyadékutánpótlásról sem

Szomorú tény, de a páciensek egy része kevés folyadékot iszik, márpedig arra szükségünk van ahhoz, hogy szervezetünk megfelelően működhessen.

Szakértők szerint legalább 2,5-3 litert kellene meginni naponta; sokan viszont az 1-1,5 litert sem érik el. Az elvárt mennyiség nemcsak segíti a tested és az agyad működését, de képes arra is, hogy megtisztítsa a szájüreget, hidratálja a fogínyt és a fokozza a nyáltermelést.

Ügyelj a fenti dolgokra, és amit kihagytál az étrendedből, illeszd abba be (ha megteheted). A fogaid megérdemlik!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé.