„Rossz géneket örököltem.” Miért nincs mindig igazad, és miért veszélyes a fogkő?

Előre szólunk, hogy ez most szigorú, vitaindító cikk lesz, de nem szeretnénk mellébeszélni. Azért írjuk le ezeket a dolgokat, mert mi hiszünk a fogaidban és abban, hogy egy kis odafigyeléssel neked is lehet szép mosolyod!

Kezdjük a tényekkel: bár nagyon sok páciens gondolja úgy, hogy az ő fogai bizony eredendően rosszak (és borzasztó génekkel áldotta meg őt a sors), az esetek többségében inkább a nem megfelelő szájhigiénia vagy a helytelen életvitel okolható a problémákért.

Ezt persze nem szívesen ismeri be senki, de jó hírünk van! Tudod, hogy miért örülj annak, ha nem a genetika babrált ki a fogaiddal, hanem csak nem figyeltél oda a szájápolásra?

Azért, mert akkor tehetsz a szebb, egészségesebb fogakért!

A fogak és a rossz gének

Tény és való, hogy léteznek genetikai eredetű fogbetegségek, amelyek a zománcot vagy a dentint érintik, de ennél sokkal fontosabb az, hogy bizonyos – alapvetően nem fogeredetű problémák – a rágószerveket is megbetegíthetik.

Némely krónikus betegségek, így például a cukorbetegség, a reumatikus ízületi gyulladás vagy a csontritkulás eredményezheti a fogak elveszítését, hormonális változások (például a terhesség) pedig veszélyeztethetik azok épségét.

Hogy mi az, amit ezek a tények mégsem jelentenek?

Azt, hogy az alapos szájápolásról lemondhatsz, hiszen a gondos fogmosás és precíz szájhigiénia segítségével még a fogvesztésre hajlamos páciensek is megőrizhetik sokáig a fogaikat.

Hangsúlyozzuk ki: a precíz szájhigiénia segítségével. Sajnos van, akinek ez az előírtnál is hosszabb fogmosást, gyakoribb fogászati kontrollt és fogkő-eltávolítást, vagy épp szigorúbb étrendet jelent, de a lényegen ez nem változtat.

Nem mondhatsz le a fogaidról, és nem szabad feladnod!

Ismerd meg az ellenségedet!

A fogkő a szép és egészséges mosoly legnagyobb ellensége, amely nem válogat páciens és páciens között. Van, aki szerencsésebb, és nála ritkábban alakul ki; másnál fél évente kell tisztítás, annyi meszes lepedék gyülemlett fel a fogai felszínén.

Csakhogy maga a folyamat mindenkinél, minden esetben igaz: étkezéskor a fogak vagy fogpótlások felszínén egy vékony, színtelen, alig látható plakkréteg alakul ki, amely a feloldódott ételmaradékból áll.

A baktáriumok imádják, és ez a plakk idővel megkeményedik a nyálban található ásványi anyagok hatására. Az elmeszesedett, sárgás-barnás, fogkefével szinte eltávolíthatatlan lepedéket hívjuk fogkőnek, amely az íny alatt és az íny felett is kialakulhat.

Vannak fogak, amiket kifejezetten szeret: a kis- és nagyőrlők, a metszők és a szemfogak esnek általában áldozatául, és való igaz, csúnya jelenség ez a lerakódás. Mégsem azért veszélyes, mert esztétikailag zavaró, hanem azért, mert a fogkő irritálni kezdi az ínyt, ami ennek hatására begyullad.

Az ínygyulladás miatt a foghús vörös színűvé válik és megduzzad, sőt, akár vérezni is kezdhet, valamint gyakori tünet a kellemetlen lehelet.

Miért kell eltávolítani rendszeresen a fogkövet?

Azért, mert ha a fogkő által okozott irritáció fennmarad, akkor az íny szép lassan elkezd visszahúzódni, idővel pedig nemcsak elvékonyodik, de el is sorvad. Ezt te sem szeretnéd, igaz?

Márpedig ha nem teszel ellene, akkor a gyulladás nem áll meg, hanem átterjed a fog tartószöveteire, ahol brutális pusztítást végez: a fogak idővel meglazulnak, majd mozogni kezdenek és végül súlyosabb esetben el is veszítheted őket.

De térjünk vissza a fő témánkhoz: igen, lehet, hogy te rossz géneket örököltél, vagy olyan betegségben szenvedsz, ami a fogaidat is érinti, de a fogmosást és a gondoskodást nem hagyhatod abba.

A szájápolási szokások precíz (!) betartásával még sokáig megőrizheted fogaid épségét, és ezt elhiheted nekünk, hiszen olyan pácienseknél látjuk ugyanezt, akik már lemondtak a saját fogaikról. Mégis meg tudtuk azok épségét őrizni még sokáig.

Hogyan óvhatod meg sokáig a fogaidat?

Tudjuk, borzasztóan nehéz minden reggel és este hosszú percekig a tükörképedet nézve sikálni a fogaidat, amikor legszívesebben a tévé előtt vagy az újság előtt üldögélnél a kávédat kortyolva.

A szájápolás szabályait viszont mindenkinek be kell tartania:

  • Ügyelj a napi minimum kétszeri fogmosásra. Reggel és este kötelező, egy harmadik napközben beiktatható. Az esti az egyik legfontosabb, hiszen éjszaka csökken a nyáltermelés, ezáltal csökken a fogak védelme is.
  • Napi minimum egyszer használd a fogselymet is.
  • Cseréld gyakran a fogkefédet!
  • Használj kúraszerűen szájvizet. 2 hétig minden második-harmadik hónapban.
  • A rendszeres fogászati ellenőrzés és fogkő-eltávolítás (6-12 havonta) nem lehet alku tárgya.
  • Megfelelő, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag táplálkozásra van szükséged. A kalcium, a C-vitamin és a D-vitamin létfontosságú. Mit érdemes enni? Tej, joghurt, sajt a kalcium és a D-vitamin miatt; narancs, kivi, eper, lime a C-vitamin miatt (ezek el is pusztítják az ínybetegséget okozó baktériumokat); répa, zöldbab, karfiol, amelyek nyersen fogyasztva természetes úton is megtisztítják a fogaidat.
  • Emellett ne dohányozz, ne mosd túl erősen a fogaidat, és ne egyél túl sok édességet!

Hogy miért írtuk meg ezt a cikket? Azért, hogy tudd, tehetsz a fogaidért. Nemcsak azzal, ha monoton megsikálod azokat.

Figyelj az alaposságra, étkezz egészségesen és ne félj a fogorvosoktól. Mi hiszünk a mosolyodban, és a fogaidért küzdünk!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top